Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Webtekst schrijven (archief)

Gewijz.
23-02-2006

  • Bepaal eerst uw doel en doelgroep, denk na over de belangrijke doelgroepkenmerken als leeftijd, opleidingsniveau, computerervaring.

  • Zijn er bijzondere eisen die aan uw tekst worden gesteld (navigatiemiddelen, bedrijfsstijl)?

  • Selecteer de gewenste informatie tot een geschikte maat voor het beeldscherm (afhankelijk van uw doelgroep).

  • Structureer uw tekst over een of meerdere webpagina's en bepaal daarbij een logische volgorde (ontwerp liever een brede dan een diepe boomstructuur). Verplaats u daarbij in het klik-gedrag van uw bezoeker.

  • Bepaal de volgorde van de belangrijkste tekstonderdelen per pagina, plaats de kern bovenaan. Orden de inhoud op chronologische, alfabetische, thematische, functionele of doelgroepgerichte wijze.

  • Bedenk een pakkende koptekst en compacte inleiding voor elke pagina van uw webtekst. Stel u zelf de 5 W-vragen (wat, waar, waarom, wanneer, welke).

  • Schrijf de overige tekstonderdelen. Gebruik lijstjes om een compact en overzichtelijk beeld te geven (N.B. 80% van de weblezers scannen alleen de tekst).

  • Breng de relevante verwijzingen of hyperlinks aan naar andere informatiebronnen. Verplaats u daarbij in de lezer.

  • Vergeet niet de stijl van uw tekst te controleren, niet te lange of ingewikkelde formuleringen, gebruik de actieve zinsvorm (u,wij,jullie,zij), let op spelfouten.

  • Meld uw webtekst ook aan bij zoekmachines (indien nuttig voor uw doelgroep), zie de Website promotie-checklist.

  • Test uw webtekst in een testomgeving, zijn alle figuurbestanden aanwezig, hoe komt de tekst in verschillende browsers over, werken alle verwijzingen?

  • Tot slot, publiceer uw webtekst daadwerkelijk op uw webserver.

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina