Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Website promotie (archief)

Gewijz.
23-02-2006

  • Zorg in de allereerste plaats dat uw website er goed en aantrekkelijk uit ziet. Bekijk hiervoor de vele sites op internet met allerlei tips en trucs. Zorg er voor dat er geen dode links zijn.

  • Let er op dat uw website volledig gereed is bij aanmelding bij zoekmachines. Controleer uw pagina's met bijv. Net Mechanic, of valideer uw HTML met de W3C-standaard.

  • Meld uw website aan bij zo veel mogelijk zoekmachines (in ieder geval bij Google en Ilse), zorg er voor dat opgegeven trefwoorden (meta name="keyword") ook terugkomen in de tekst van uw pagina en dat de ALT-tag van uw figuren ook voorzien zijn de juiste tekst. Vergeet ook de webmastertips te bekijken van de verschillende zoekmachines!

  • Vergeet niet een goede paginatitel te verzinnen, bij voorkeur daarin opgenomen de belangrijkste trefwoorden van uw pagina.

  • Meld uw URL ook aan bij geschikte portalen, zoek daarvoor bijv. naar de sites die verwijzen naar uw concurrenten. Diverse zoekmachines kunnen u hierbij helpen.

  • Houd ook een logboek bij van uw aanmeldingen en zoekresultaten, zo kunt u de voortgang ook goed bijhouden.

  • Ga op zoek naar relevante nieuwsgroepen en neem hieraan deel, maar vermeld uw website-adres alleen in uw handtekening. Veel nieuwsgroepen houden niet van reclame, en het niet houden hieraan kan u de nodige boze mail opleveren (flames). Kijk eens op groups.google.com

  • Bedenk ook een originele handtekening voor uw e-mail berichten, maar maak het niet te bont en houd het compact.

  • Bekijk de mogelijkheden van het deelnemen aan bestaande mailinglists. De bekendste voorbeelden zijn ListServ en www.topica.com.

  • Maak een aantal verschillende reclame-banners van verschillende grootte voor uitwisseling met andere sites. Op internet zijn verschillende online tools voor het maken van banners o.a. www.cooltext.com en www.mediabuilder.com.

  • Bekijk ook de mogelijkheden voor het uitwisselen van banners met andere soortgelijke partner-sites. Kijk bijv. op www.banner-exchange.nl.

  • Misschien is het leuk om een prijsvraag of wedstrijd te organiseren met een originele prijs?

  • Wilt u met uw website iets verkopen? Dan is deelname aan een cybermall misschien wel een geschikte oplossing. Allerlei e-commerce oplossingen hoeft u dan niet zelf te verzinnen. Kijk bijv. op www.nedshop.nl

  • Zorg ervoor dat uw website informatie geeft waardoor gebruikers regelmatig terugkomen: bijv. wat is nieuw, interessante links, polls, spelletjes e.d.

  • Misschien is opname in een geschikt internet-tijdschrift (zgn. e-zine) een optie?

  • Deelname aan een webring kan u ook veel bezoek en een hoge waardering in de zoekmachines opleveren, maar vraag u wel af of de gekozen webring relevant voor uw doelgroep is. Kijk voor meer informatie op www.webring.org.

  • Vergeet ook zeker niet om 'off line' reclame voor uw website te maken (mond-op-mond, misschien in de clubkrant van de sportvereniging?)

  • Tot slot, zorg er ook voor dat u weet hoe vaak uw website bezocht wordt door gebruik te maken van een tellerfunctie op uw pagina (bijv. www.webstats4u.com).

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina