Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Vliegangst (archief)

Gewijz.
10-09-2011

  • ACCEPTEER EN ONTSPAN: Accepteer de angst, maar doe er wel iets aan. Schaamte is niet nodig. Denk niet te veel en ontspan uw spieren.

  • ZEG NOOIT: 'STEL JE NIET AAN': Is uw partner of reisgenoot bang? Zeg nooit dat hij of zij zich niet aan moet stellen. Het is wreed de angst van de ander te ontkennen.

  • DOE NORMAAL: Gespannen naar elk geluidje luisteren heeft geen zin. Elk vliegtuig produceert rare geluiden. Ook van belang is gewoon te blijven eten en drinken: wie niet eet wordt eerder misselijk. En in een vliegtuig is de lucht net zo droog als in de Sahara, dus wie niet drinkt, gaat zich zeker ziek voelen.

  • LEZEN OVER VLIEGANGST: Er zijn boeken over het fenomeen. "Help, ik moet vliegen" van Rene Diekstra. Het boek rekent af met irreele gedachten.

  • MAAK EEN PRAATJE: Wie bang is heeft de neiging zichzelf op te sluiten in zijn eigen hoofd. Niet doen, want dan nemen bange gedachten de overhand. Maak een praatje met reisgenoten. Voor wie een bange partner heeft: houd hem of haar aan de praat.

  • NIET TEVEEL ALCOHOL OF PILLEN: Drank en pillen lossen niets op en u geeft er bovendien de regie mee uit handen.

  • VOLG EEN CURSUS: Heeft u alles geprobeerd en blijft u bang, volg dan een cursus. De stichting VALK is bijvoorbeeld een internationaal erkende behandelaar. Elke training eindigt met een vlucht. Een training is daarom niet goedkoop!

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina