Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Vergeven (archief)

Gewijz.
10-09-2011

  • Doel van het vergeven is dat ú zich beter gaat voelen, en niet noodzakelijkerwijs dat u zich verzoent met het gebeurde of de dader.

  • Neem het gebeurde minder persoonlijk, laat pijn en boosheid varen en stel iemand anders niet eindeloos verantwoordelijk voor uw welzijn. Geef de ander die macht niet.

  • Denk eens terug aan een situatie waarin u iemand pijn had gedaan, en het vergeven ervan door de ander u enorm had opgelucht.

  • Vergeven kost tijd en gaat in kleine stapjes, neem die dan dan ook. Doe het in uw eigen tempo.

  • Probeer (als het gebeurde het toelaat) u te verplaatsen in de ander: in welke situatie bevond de ander zich? Stond hij of zij bijvoorbeeld onder grote druk? Wat had u gedaan in die situatie?

  • Laat u zich niet rot voelen door uw gekwetste gevoelens ervaren in het verleden (daar is niets meer aan te veranderen) maar erken en controleer daarmee uw huidige gevoelens.

  • Vertel uw verhaal aan anderen vanuit uw eigen rol en wat u eraan gedaan heeft om het te verwerken, zodat u zichzelf niet langer plaatst in de slachtofferrol.

  • Blijf er niet onnodig lang mee worstelen, zoek professionele psychologische hulp als je er zelf niet uitkomt.

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina