Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist RSI-preventie

Gewijz.
23-02-2006

  • Plaats het beeldscherm op de aanbevolen kijkafstand (14 inch: 50 - 70 cm, 15 inch: 55 - 75 cm, 17 inch: 60 - 85 cm, 19 inch: 70 - 95 cm, 21 inch: 75 - 105 cm).

  • Plaats het beeldscherm recht voor u.

  • Niet langer dan twee uur per dag werken op een lap-top of notebook, anders gebruik maken van los beeldscherm, muis en toetsenbord.

  • Zorg dat uw ellebogen goed worden ondersteund (pas stoelleuningen zonodig aan) en zorg voor een rechte hoek tussen boven- en onderarmen.

  • Tijdens het typen houdt u uw polsen recht.

  • Zorg ervoor dat de bovenkant van uw armondersteuning gelijk is aan het niveau van het bureaublad.

  • Zorg ervoor dat het toetsenbord bij deze houding direct onder handbereik is.

  • Bij juist ingestelde bureauhoogte mogen uw benen niet klem zitten tegen het bureaublad.

  • Wanneer u regelmatig teksten over moet typen, gebruik dan een documenthouder tussen beeldscherm en toetsenbord.

  • Gebruik een voetensteun, wanneer uw voeten onvoldoende steun hebben.

  • Bij de combinatie van veel telefoneren en beeldschermwerk gebruikt u bij voorkeur een head-set.

  • De ideale dikte van toetsenbord en muis is maximaal 4 cm.

  • Zorg voor voldoende lange kabels om de muis op de meest ideale plek te kunnen gebruiken.

  • Voorkom spiegeling op uw beeldscherm door invallend licht.

  • Een leesbril leent zich slecht voor werk achter een beeldscherm. U houdt uw hoofd dan vermoedelijk niet meer recht .

  • Probeer over de hele dag uw lichaamshouding wat te variëren. Misschien heeft u ook werk dat staand kan gebeuren.

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina