Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Optimisme (archief)

Gewijz.
04-04-2009

  • Schrijf elke dag drie goede dingen op die gebeurd zijn. Zo leer je om positieve emoties te cultiveren.

  • Ga na waar je de meeste tijd in steekt: in negatieve dingen (file, suffe tv-programma's, gekibbel met je partner) of positieve dingen (lichaamsbeweging, avondje uit, warm bad). Zorg voor een betere balans.

  • Sluit je af voor doemdenkers en ga op zoek naar optimistische vrienden. Overigens: hoe meer aandacht en tijd je aan je vriendschappen besteedt, hoe meer je er zult hebben.

  • Bedenk dat de echte kwaliteit van leven in de meeste alledaagse dingen zit: lekker koken, een intiem gesprek, een goede grap, een mooie wandeling.

  • Stel jezelf doelen om na te streven. Zorg dat het doelen zijn die je ook echt kunt bereiken: stoppen met roken, een sollicitatiebrief schrijven, een kookcursus volgen. Begin klein. Bij elk succes groeit je zelfvertrouwen en zie je de toekomst optimistischer tegemoet.

  • Houd vol. Haak niet af bij tegenslag. Als je doorzet en je doel alsnog bereikt, geeft dat extra voldoening. Problemen ontlopen leidt op de lange duur tot meer pessimisme.

  • Is het doel echt onhaalbaar (is de functie al vervuld, de kookcursus wordt in het Chinees gegeven), stel dan nieuwe doelen. Zorg dat je aan de menselijke behoefte voldoet je in te zetten, betrokken te zijn, je te ontwikkelen, iets te beheersen.

  • Geef toe dat perfectie onmogelijk is. Accepteer het onvolmaakte en bezie het met humor.

  • Onthoud: het pad is het doel. Iets bereikt hebben is leuk, maar de weg erheen is leuker.

  • En zoals de Boeddhisten zeggen: nu is het enige moment. We kunnen onszelf ongelukkig maken of we kunnen onszelf sterk maken. Het kost evenveel inspanning. Wat we nu doen, schept de toekomst.

  • Bron: Optimisme, Suzanne S. Segerstrom, uitgeverij Nieuwezijds.

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina