Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Motor kopen

Gewijz.
24-04-2012

  • Motorblok (het best te contoleren na een proefrit):
    - Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van olielekkage?
    - Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
    - Zijn de koelslangen bros?
    - Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?

  • Uitlaat:
    - Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk
    - Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat? Zo ja, zitten er schotten los!
    - Zit er roest op het systeem?
    - Zijn er sporen van een ongeval?

  • Armaturen(EG-ABE):
    - Laat de dagteller zich "resetten"?
    - Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
    - Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?

  • Sleutels:
    - Zijn alle sleutels voorhanden?
    - Functioneert het stuurslot?
    - Functioneertest van alle sloten.

  • Hydraulische leidingen:
    - Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
    - Bros? Week? Zacht?

  • Hendels:
    - Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?

  • Buddyovertrek:
    - Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek? Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correct gemonteerd?

  • Tank:
    - Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?

  • Stuuruitslag:
    - Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.

  • Balhoofdlagers:
    - Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet soepel en zonder tegenstribbelen gaan.
    - Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken.

  • Binnenpoten v/d voorvork:
    - Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan het duiden op kapotte keerringen.

  • Voorwiel:
    - Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
    - Een ComStar-wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.

  • Voorband:
    - Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!

  • Voorrem:
    - Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.

  • Remvloeistof:
    - Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
    - Remblokjes versleten? Let op wearlimit!

  • Bok-standaard:
    - In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de standaard verbogen of de aanslag op het frame.

  • Zij-standaard:
    - Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.

  • Ketting en tandwielen:
    - Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten? Vernieuwen!
    - De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!

  • Cardan:
    - Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?

  • Achterbrug:
    - Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.

  • Achtervering:
    - Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?

  • Monoshock:
    - Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
    - Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
    - Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.

  • Achterwiel:
    - Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
    - Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.

  • Achterrem:
    - Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.
    - Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes aan vervanging toe.

  • Achterband:
    - Profieldikte van minimaal 1.6 mm.
    - Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
    - Is de band versleten?

  • De stand van de wielen:
    - De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.

  • Onder de buddyzit:
    - Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
    - Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
    - Hoe is de staat van de stekkerverbinding?

  • Bron: www.motozoom.nl

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina