Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Gezonde nachtrust

Gewijz.
10-01-2009

  • Zorg voor een comfortabele slaapkamer, niet te warm of te koud.

  • Houd de kamer donker, desnoods met een slaapmasker.

  • Draag oordopjes als geluiden je hinderen.

  • Investeer in een goed matras.

  • Weer TV, PC en telefoon uit je slaapkamer.

  • Draai de wekker van je af, van uren en minuten tellen blijf je wakker.

  • Ga alleen naar bed als je slaperig bent, en lig niet langer dan een half uur wakker in bed, maar sta op als je niet kunt slapen.

  • Sta altijd rond dezelfde tijd op, dan word je ook rond dezelfde tijd slaperig.

  • Eet niet te veel voor het slapen gaan.

  • Drink niet meer dan 2 glazen alcohol, anders verstoort het je slaap.

  • Niet roken voor het slapen gaan, dat houdt je wakker.

  • Gebruik niet te veel slaapmiddelen, ze verliezen hun werking en het wordt steeds moeilijker om zonder te kunnen slapen.

  • Raak niet in paniek als je de 8 uur slaap niet haalt, met 4 of 5 uur slaap kun je ook een dag functioneren.

  • Bron: www.insomnie.nl, Universiteit Utrecht.

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina