Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Auto controle

Gewijz.
23-02-2006

  • Bekijk het koetswerk langs de zijkant om te zien of het mooi strak staat.

  • Controleer een wagen altijd bij daglicht en droog. Als een wagen in de regen heeft gestaan, zie je geen lakfouten, krassen of kleine deuken.

  • Zie ook of er geen kleurverschil is. Een herspoten onderdeel is vaak iets donkerder of lichter.

  • Bekijk de lichten en de motorkap. Als je putjes in de lak en de lichten ziet, duidt dat op intensief snelweggebruik (en dito kilometers).

  • Controleer de slijtage van de pedalen. Als die behoorlijk afgesleten zijn, heeft de wagen wellicht meer dan 100.000 km gereden.

  • Voel onder de vloermatten of de wagen droog is binnenin. Insijpelend vocht is erg vervelend.

  • Ga na of een eventueel alarm wel degelijk werkt.

  • Gebruik alle elektrische functies en controleer ze op hun werking.

  • Voel aan de motor of hij koud staat als je hem start, een warme motor duidt vaak op koudstartproblemen.

  • Kijk naar de uitstoot na de koudstart, blauwe rook duidt meestal op olieverbruik.

  • Dieselmotoren maken koud iets meer lawaai, benzinemotoren hebben een verhoogd stationair toerental.

  • Controleer het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap.

  • Het koelwater mag gekleurd zijn maar mag geen oliesporen bevatten, dat duidt op ernstige motorproblemen.

  • Kijk ook onder de motor / versnellingsbak. Als je daar oliesporen ziet, betekent het dat er olielekkages zijn.

  • Controleer of het chassisnummer op het inschrijvingsplaatje onder de motorkap overeenkomt met het kentekenbewijs.

  • Controleer de staat van de banden. Als ze ongelijkmatig afgesleten zijn, is er iets mis met de wieluitlijning.

  • Maak een uitgebreide proefrit en let op eventuele stuurtrillingen tijdens het remmen.

  • Probeer om in 5de versnelling te vertrekken. Als de wagen niet onmiddellijk blokkeert, is de koppeling versleten.

  • Rij een stukje op de snelweg en hou de motortemperatuur goed in de gaten.

  • Ga na of de inhoud van het onderhoudsboekje klopt met de aangeduide kilometerstand.

  • Check de auto op diefstalschade (portiersloten, contactslot, chassisnummer en identiteitsplaatje).

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina