Met vele checklists, die helpen niets over het hoofd te zien

Checklist Anorexia Nervosa (archief)

Gewijz.
04-05-2008

  • Je denkt voortdurend aan eten en caloriën.

  • Je plant je voedselinname heel zorgvuldig en raakt in paniek wanneer je je daar niet aan kunt houden.

  • Je weegt jezelf veelvuldig, vaak wel een paar keer per dag.

  • Je raakt in paniek wanneer je bent aangekomen, al is het maar een pond.

  • Je voelt je sterk wanneer je niet eet.

  • Je stemming wordt grotendeels bepaald door wat je eet en wat je weegt.

  • Wanneer je volgens jezelf teveel eet, moet het er weer uit (met laxeermiddelen of overgeven).

  • Je doet veel aan lichaamsbeweging en raakt in paniek als je naar jouw idee niet genoeg hebt gedaan.

  • Je probeert sociale situaties waarin gegeten wordt te vermijden en verzint smoesjes om maar niet te hoeven eten.

  • Je ondervindt de lichamelijke gevolgen (wegblijven van de menstruatie, koude voeten, slaapproblemen, haaruitval, slecht gebit, moeilijke stoelgang e.d.).

  • Je denkt of houdt jezelf voor dat er niets met je aan de hand is, ook al kun je je bijna nergens anders meer op concentreren dan op afvallen.

  • Je zondert je steeds meer af van familie en vrienden, je voelt je onbegrepen en wantrouwt steeds meer je omgeving ('ze zijn tegen me').

  • N.B. Een te laag gewicht kan worden bepaald met je BMI-waarde (uitrekenen).

  • Bron: Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa.

Print-versie Start Populair Over ons Mail pagina