Checklist RSI-preventie
Plaats het beeldscherm op de aanbevolen kijkafstand (14 inch: 50 - 70 cm, 15 inch: 55 - 75 cm, 17 inch: 60 - 85 cm, 19 inch: 70 - 95 cm, 21 inch: 75 - 105 cm).
Plaats het beeldscherm recht voor u.
Niet langer dan twee uur per dag werken op een lap-top of notebook, anders gebruik maken van los beeldscherm, muis en toetsenbord.
Zorg dat uw ellebogen goed worden ondersteund (pas stoelleuningen zonodig aan) en zorg voor een rechte hoek tussen boven- en onderarmen.
Tijdens het typen houdt u uw polsen recht.
Zorg ervoor dat de bovenkant van uw armondersteuning gelijk is aan het niveau van het bureaublad.
Zorg ervoor dat het toetsenbord bij deze houding direct onder handbereik is.
Bij juist ingestelde bureauhoogte mogen uw benen niet klem zitten tegen het bureaublad.
Wanneer u regelmatig teksten over moet typen, gebruik dan een documenthouder tussen beeldscherm en toetsenbord.
Gebruik een voetensteun, wanneer uw voeten onvoldoende steun hebben.
Bij de combinatie van veel telefoneren en beeldschermwerk gebruikt u bij voorkeur een head-set.
De ideale dikte van toetsenbord en muis is maximaal 4 cm.
Zorg voor voldoende lange kabels om de muis op de meest ideale plek te kunnen gebruiken.
Voorkom spiegeling op uw beeldscherm door invallend licht.
Een leesbril leent zich slecht voor werk achter een beeldscherm. U houdt uw hoofd dan vermoedelijk niet meer recht .
Probeer over de hele dag uw lichaamshouding wat te variëren. Misschien heeft u ook werk dat staand kan gebeuren.

ChecklistPagina.nl, om niets te vergeten!